Hoofdstuk 1, Paragraaf 2
In uitvoering

Les 2 – Ontwikkelingspsychologie

Lisa 24/10/2025
Hoofdstuk Progress
0% afgerond

Welkom bij deze proefles over de ontwikkelingspsychologie. In deze les krijg je op een interactieve manier een bredere blik op de acht levensfasen die prof. Erikson omschrijft. Hieronder lees je meer over de eerste drie levensfasen. Om jouw kennis te testen staat onderaan een kennisquiz. Elke vraag bevat een psychosociaal dilemma dat mensen zal navigeren om emotioneel welzijn te bereiken.


Basisvertrouwen versus wantrouwen (0-1 jaar)

In hun eerste levensjaar ervaren baby’s de wereld en vormen zij een basisgevoel van vertrouwen of wantrouwen. Dit vertrouwen of wantrouwen is afhankelijk van de zorg en liefde die ze van hun ouders, verzorgers en professionele opvoeders ontvangen. Als de behoeftes van de baby consistent worden bevredigd en er een liefdevolle omgeving wordt geboden, kan het kind een basisvertrouwen ontwikkelen.

Dit vertrouwen vormt de basis voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen in anderen. Aan de andere kant, als een volwassene inconsistent of verwaarlozend is, dan kan het kind wantrouwen ontwikkelen wat kan leiden tot angst en onzekerheid.

Zelfstandigheid versus twijfel en schaamte (1-3 jaar)

Peuters ontwikkelen hun zelfstandigheid door te leren en te spelen. In deze fase leren kinderen basisvaardigheden zoals lopen, praten en zichzelf voeden. Zelfstandig handelen leidt tot een gevoel van autonomie. Als ouders of opvoeders deze inspanningen aanmoedigen en kinderen de ruimte geven om fouten te maken, bevorderen ze zelfstandigheid. Echter, als ouders te beschermend zijn of straffen voor fouten, kunnen kinderen twijfel aan hun eigen capaciteiten en schaamte ontwikkelen.


Initiatief versus Schuldgevoel (3-6 jaar)

In deze fase beginnen kinderen initiatieven te nemen en de wereld te verkennen. Ze willen zelf beslissingen nemen en plannen maken. Als ouders deze initiatieven ondersteunen en aanmoedigen, ontwikkelen kinderen een gevoel van initiatief en leiderschap. Als ouders echter te restrictief zijn of kritiek leveren, kan het kind schuldgevoelens ontwikkelen en zich geremd voelen in zijn ondernemingsdrang.


We hopen dat deze proefles je een goed overzicht geeft van Erikson’s ontwikkelingspsychologie en hoe je deze kunt toepassen in je werk als pedagogisch professional. Deel je antwoorden en ervaringen met ons, we leren graag van jouw inzichten!